Katsotaan ensimmäiseksi myyntipisteen tiedot ja asetukset kuntoon. Taitori luo myyntipisteen valmiiksi osana palvelun käyttöönottoa esitietolomakkeen perusteella ellei toisin ole sovittu. Pääkäyttäjän tehtäväksi jää päivittää myyntipisteen tiedot ja asetukset (esim. aukioloajat) ajan tasalle. Myyntipisteen asetuksista löytyy myös sellaisia asetuksia, joita ei tässä oppaassa käydä läpi, sillä ne määritellään Taitorin käyttöönottotiimin puolesta.
Artikkelin sisällysluettelo
1. Mallimyyntipiste Taitori Café
2. Myyntipisteen asetusten muokkaaminen
3. Täydennä myyntipisteen yhteystiedot
4. Määrittele tilauksien käsittelyyn liittyvät asetukset
5. Määrittele myyntipisteen aukioloajat
6. Määrittele myyntipisteen toimitusajat
7. Lisää myyntipisteelle kuvaus ja saapumisohjeet
8. Määrittele myyntipisteen käyttöoikeudet
9. Muista tallentaa asetukset!
10. Lisää kuva myyntipisteestä
1. Mallimyyntipiste Taitori Café
Alla näet esimerkin Taitori Café -mallimyyntipisteestä loppukäyttäjän näkökulmasta. Loppukäyttäjä saa osan myyntipisteen tiedoista auki klikkaamalla Katso lisätietoja.
Kuva 1. Mallimyyntipiste Taitori Café.
2. Myyntipisteen asetusten muokkaaminen
- Aloita kirjautumalla Taitori PORTAL -sivustolle, ja mene navigointipalkista Kauppaan.
- Klikkaa Myyntipisteet, ja sitten myyntipistettä, jota haluat muokata (ks. kuva 2).
- Klikkaa ensin Muuta sivun ylälaidasta, jotta voit tehdä muutoksia asetuksiin. Saat asetusten eri osiot auki klikkaamalla otsikon edessä olevaa nuoli-ikonia (ks. kuva 3). Muistathan lopuksi tallentaa asetukset sivun vasemmasta ylälaidasta klikkaamalla Tallenna.
Kuva 2. Taitori PORTAL -tuotehallintasivu. Myyntipisteen asetukset ovat ylimpänä.
3. Täydennä myyntipisteen yhteystiedot
Kun olet avannut myyntipisteen ja klikannut Muuta -painiketta, täydennä ensimmäiseksi myyntipisteen yhteystiedot eli
- osoite, postinumero, kaupunki ja maa (käyntiosoite)
- puhelinnumero
- ja sähköpostiosoite.
Yhteystiedot näkyvät loppukäyttäjälle Taitorin sovelluksen puolella (ks. kuva 1), ja tulevat mukaan varausvahvistuksiin, jolloin asiakas voi tarvittaessa ottaa yhteyttä myyntipisteeseen esimerkiksi tilaukseen liittyen.
4. Määrittele tilauksien käsittelyyn liittyvät asetukset
Määrittele tilauksien käsittelyyn liittyviä asetuksia osiossa Tilauksien käsittely:
-
Työvaiheet. Valitse, mitä työvaiheita myyntipisteen tilauksiin liittyy (esim. hyväksyminen, tilauksen siivous). Valitut työvaiheet tulevat näkyviin tilaushallinnan puolelle Taitorin sovellukseen. Jokainen työvaihe tulee merkitä valmiiksi, jotta tilaus muuttuu käsitellyksi ja siirtyy laskutukseen.
TÄRKEÄÄ! Valitse työvaiheisiin aina vähintään "Toimitus". Mikäli noutotilaukset ovat sallittu toimitustapa, valitse myös "Nouto". Jos olet palveluntarjoajana vastuussa tilan siivouksesta, valitse myös "Siivous". Mikäli haluat, että jokainen käyttäjän tekemä tilaus halutaan erikseen hyväksyttää myyntipisteellä, valitse "Hyväksyminen". Jos Hyväksyminen on työvaiheena käytössä, tilaukset täytyy erikseen hyväksyä tilaushallinnan puolella. Tilaaja saa sähköpostiinsa tilausvahvistuksen lisäksi vielä erillisen vahvistuksen, kun tilaus on hyväksytty. Mikäli tilauksen valmistamista halutaan erikseen seurata omana työvaiheenaan, valitse "Valmistaminen".
Kuva 3. Työvaiheet.
-
Arkistointi. Valitse, kuinka monen päivän kuluttua valmiit tilaukset arkistoidaan. Arkistoidut tilaukset ovat löydettävissä tilaushallinnan puolelta.
-
Maksuaika. Anna raja, minkä ajan sisällä verkkomaksu on suoritettava tai tilaus peruuntuu. Jätetään tyhjäksi, jos myyntipisteessä ei ole verkkomaksua käytössä.
-
Tekninen yhteyshenkilö. Anna sähköpostiosoitteet, joihin lähetetään Taitorin tärkeät tiedotteet, esim. häiriötiedotteet.
5. Määrittele myyntipisteen aukioloajat
Yleensä yleiset aukioloajat määritellään sen mukaan, miten fyysinen myyntipiste on paikan päällä auki. Jos loppukäyttäjälle saatavissa olevat toimitusajat eroavat aukioloajoista, ne määritellään erikseen kohdassa 6 (6. Määrittele myyntipisteen toimitusajat).
Avaa asetuksista ensin osio Aukioloajat (ja klikkaa Muuta -painiketta vasemmasta yläkulmasta, jos kenttiä ei voi muokata). Lisää yleiset aukioloajat ruksaamalla viikonpäivät, jolloin myyntipiste on auki ja määrittele kellonajat kullekin päivälle. Avoinna ja Suljettu -kohtiin voit halutessasi lisätä poikkeusaukioloaikoja. Poikkeusaukiolot lisätään valitsemalla ensin ajankohta, ja painamalla lopulta +-merkistä. Eri käyttäjäryhmille on mahdollista määritellä omat aukioloajat.
Aukioloajat näkyvät loppukäyttäjälle Taitorin sovelluksen puolella (ks. kuva 1). Loppukäyttäjät voivat tehdä tilauksia Taitorin sovelluksen kautta vuorokauden ympäri, mutta aukioloajat ja toimitusajat vaikuttavat siihen, minkä toimitusajan peruskäyttäjä voi valita. Pääkäyttäjät voivat tehdä tilauksia myös toimitusaikojen ulkopuolelle.
Kuva 4. Yleisten aukioloaikojen määrittely.
6. Määrittele myyntipisteen toimitusehdot
Jos toimitusajat eroavat aukioloajoista, määritellään ne asetusten osiossa Tilauksien toimitus > Ensimmäinen tilaus ja Viimeinen tilaus. Määrittele, milloin ensimmäinen ja viimeinen tilaus on mahdollista toimittaa (esimerkiksi ensimmäinen tilaus 30 minuuttia avaamisen jälkeen).
Mikäli jokaisesta tilausvahvistuksesta halutaan vastaanottaa kopio, esimerkiksi keittiön sähköpostiin, lisätään sähköpostiosoite. Voit lisätä useamman sähköpostiosoitteen erottelemalla ne pilkulla. Tilausvahvistuskopion käyttöönotto on vapaaehtoista.
Kuva 5. Toimituehtojen määrittely.
Kuvassa 1. nähdään, miten Taitorin sovelluksen puolella näytetään aukioloajat sekä toimitusajat. Aukioloajat on määritelty kuvan 4. ja toimitusajat kuvan 5. mukaisella tavalla. Esimerkiksi maanantaisin myyntipiste on auki klo 7:30 - 17:30, ja toimitusajat on määritelty niin, että ensimmäinen toimitusaika on mahdollinen 30 min avaamisen jälkeen ja viimeinen 30 min ennen sulkua. Siispä loppukäyttäjälle mahdolliset toimitusajat ovat maanantaisin klo 8:00 - 17:00 väliltä.
7. Lisää myyntipisteelle kuvaus ja saapumisohjeet
Avaa asetusten osio Tekstimääritykset. Lisää myyntipisteellesi kuvaus sekä saapumisohjeet. Voit käyttää tekstieditoria tekstin muotoiluun. Muistathan täydentää myös eri kieliversiot. Myyntipisteen kuvaus sekä saapumisohjeet tulevat näkyviin Taitorin sovelluksessa myyntipisteen lisätietoihin, jonka saa auki klikkaamalla Katso lisätietoja (ks. kuva 1).
8. Määrittele myyntipisteen käyttöoikeudet
Avaa asetusten osio Käyttöoikeudet ja ruksaa ne käyttäjäryhmät, joilla annetaan oikeus tilata tuotteita myyntipisteestä. Anna oikeudet myös aina pääkäyttäjäryhmälle, jossa tuotehallinnasta vastaavat käyttäjät ovat. Jos asiakkaille on luotu ylä- ja alikäyttäjäryhmiä, riittää, että yläkäyttäjäryhmälle annetaan käyttöoikeus. Voit lukea lisää käyttäjäryhmistä täältä.
Kuva 6. Myyntipisteen käyttöoikeudet.
9. Muistathan tallentaa asetukset!
Muista tallentaa asetukset sivun vasemmasta ylälaidasta Tallenna -painikkeesta.
Kuva 7. Tallenna -painike.
10. Lisää kuva myyntipisteestä
Lisää lopuksi kuva myyntipisteestä. Löydät ohjeen kuvien lisäämiseen täältä.
Muut ohjeet
Luo uusi myyntipiste
Oletusarvoisesti Taitori luo myyntipisteen osana palvelun käyttöönottoa. Jos on sovittu, että pääkäyttäjä luo myyntipisteen, voit luoda sen tämän ohjeen mukaan. Huomioithan, että uuden myyntipisteen luominen vaatii erillisen mikrolisenssin, jonka saa Taitorin asiakaspalvelusta.
- Mene PORTAL-sivuston navigointipalkista Kauppaan.
- Klikkaa Myyntipisteet
- Klikkaa Luo uusi myyntipiste.
- Määrittele tässä vaiheessa vähintään myyntipisteen nimi, maa ja kaupunki. Avaa lisäksi Käyttöoikeudet -otsikon edessä sijaitsevasta nuoli-ikonista ja lisää ruksi niihin käyttöryhmiin, joilla annetaan käyttöoikeus myyntipisteeseen.
- Lopuksi klikkaa Tallenna sivun vasemmasta ylälaidasta.
Piilota aukioloajat
Oletusarvoisesti aukioloajat näkyvät sovelluksen puolella loppukäyttäjälle. Tieto aukioloajoista on mahdollista piilottaa asetusten osiossa Tilauksien toimitus > Aukioloajan piilotus. Asetus piilottaa sekä aukioloajan että toimitusajan.
Kommentit
0 kommenttia
Kirjaudu sisään jättääksesi kommentin.